Det finns en handfull sajter som uppmanar till att recensera olika företag, och jag som driver detta forum vill att den typen av "inlägg" hålls på dessa sajter.
I detta forum vill jag att vi istället hjälper varandra att göra så bra val som möjligt, inte att peka ut de (företag/leverantörer) som påstås vara dåliga.
När det gäller missnöjda kunder är det tyvärr sällan det bara är leverantörens fel, det krävs två för att träta, och ibland räcker det med en...
T.ex. en kund med orimliga förväntningar.
Jag vill inte att detta forum, i likhet med så många andra sajter på nätet skall fyllas med varningar och rekommendationer, då många av dessa varningar och rekommendationer tyvärr saknar verklighetsförankring och relevans.
Jag vill att detta forum huvudsakligen skall inehålla inlägg som man kan lita på, och om det innebär att vissa "gnällspikar" inte känner att de kan uttrycka sig fritt i detta forum så kan jag ta det.
Jag har hellre ett forum fyllt av positiva, sakliga människor, än fyllt av klagomål, förtal och/eller smygreklam.
Är man missnöjd med sitt köp skall man:
Klaga hos leverantören. (och om det inte hjälper)
Ta kontakt med, och få hjälp av Kommunens konsumentrådgivare. (och om det inte hjälper)
Anmäla till ARN. (och om det inte hjälper)
Gå till rättegång. (och om det inte hjälper)
Skriva ett inlägg i detta forum och redogöra för de ansträngningar man gjort för att sätta dit sin antagonist.
Att direkt smutskasta och svartmåla i ett forum, bara för att man själv inte är nöjd anser jag vara att gå över lik för att få sin vilja igenom.
Jag vet att det finns de som inte håller med mig, men då finns det som tur är andra platser där man som missnöjd kund kan skriva av sig.
Tänkvärd länk:
http://www.liljankoski.se/b/uppmuntra-dina-kunder-att-recensera-ditt-foretag-96/(Underförstått, skriv själv/vänner/bekanta positiva omdömen, så får du höga poäng och fler kunder.)
Reco:s affärside:
Utnyttjar facebook, bloggar, twitter mm för att driva trafik till sajten (för att tjäna pengar på reklam), en sajt full av smygreklam och/eller rättshaverister.
Faktum är att många av de som skriver "positivt" eller "negativt" om en produkt, eller ett företag ofta har ett egenintresse av att göra just detta.
Positiva omdömen kommer ofta från företagen själva, eller deras anställda, eller deras reklambyrå.
Negativa omdömen kommer ofta från personer som är missnöjda med allt - köpet, bemötandet, servicen...
Eller från andra företag, eller andras anställda, eller andras marknadsförare...
Detta gör att det man kan utläsa från dessa sajter mer eller mindre är ett lotteri... drivna marknadsförare/entreprenörer, eller värdelösa/smutskastade/förtalade företagare...
Jag vet/tror/är övertygad om att - reklambyråer, marknadsförare, anställda o.s.v. i allt högre utsträkning kommer att "använda" internet till att göra reklam för sin "uppdragsgivare", eller smutskasta sina konkurrenter, och jag vill därför stämma i bäcken, och se till att de forum jag driver inte tillåter eller uppmuntrar denna typ av inlägg.
Saklighet, öppenhet, positiva signaler, det är det jag vill att mina forum skall handla om.
Men visst, finns det bevisat att något eller några företag är oseriösa så skall det naturligvis få synas i de forum jag driver.
Det kräver dock viss källkontroll, t.ex. att någon av de stora aftontidningarna, TT, eller ARN gått ut med info om dessa.