Det mesta går att lösa med klor och flockningsmedel.
Hur illa ser det ut?
Löv och skräp är snabbt bort med lövhåv och bottensug. Småskräp tar sandfiltret hand om.
Bakterier tar en chock-klorering bort. Flockningsmedel gör susen på småpartiklar och döda bakterierester.
Är det grönt vatten? Är väggarna hala av alger?
Jag har själv inte drabbats av detta men en god vän löste ett sånt läge med algdräpare och chock-klor.
Jag kan förstå att du är osäker på innehållet i en pool som du inte har hanterat själv. Det skulle jag också vara. Men det är nog inte många poolägare som har värre 'olyckor'
än som dagligen händer i badhus. Kan du kolla om tidigare ägare har chock-klorerat vid vinterstängningen. Det skull ju tyda på att han / hon har gjort grundläggande skötsel i alla fall.
Om du ändå ska byta vatten...
Om man fyller med dricksvatten (där jag bor) får man inga problem med vattenbalansen. Det blir heller inga extra kemikalier jämfört med normal hantering. Du kan säkert kolla med vattenverket vad det är de levererar (pH, alkalinitet och Kalkhalt).
När jag fyllde första gången så hyrde jag en brandpostanslutning och lånade slang på brandkåren (Trots att jag inte kännde nån där gick det bra). Det blev billigare än kranvatten eftersom jag slapp betala avloppskostnad men framför allt så gick det fort. En tädgårdsslang fyller väldigt sakta. Med 4"-slang fyllde vi på 40 minuter. Det kan ju vara avgörande att kunna återfylla fort. Men som de tidigare har sagt kolla med leverantören av just den konstruktion du har håller att tömmas.