Tjenis!
Även jag har tröttnat på Baquan och de otrooooliga pengar man får betala. Om man får grumligt vatten, som vi fått de senaste två åren, och vill återfå balansen får man ringa banken först. Det har inte känts roligt att hälla tusenlappar i poolen varje gång. Dessvärre inte med så bra resultat heller. Nog om det.
Jag är inne på dag 5 och har fått lite olika värden på vägen. jag mätte just upp mina värden och fick 10 på CL (Klor) högt pH och hög ALK.
Igår em var värdena CL 10, pH 7.0 och ALK 079 och på förmiddagen CL 5.9, pH 7.6 och ALK på 086.
Jag hällde i 2,5 dl chockklor (diklor)för att boosta upp klorvärdet till 15 och får kolla imorgon igen.
Poolvattnet börjar se väldigt klart ut men det har en gröngul ton som även du hade i din pool ett tag. Jag tror att det är normalt och försvinner men har du annars några tips? Jag har varit inne och läst på bl.a. Troublefreepool.com där det står en hel del men inte hittat så mycket om just det.
Frågan är om jag i detta skede ska sänka mitt pH eftersom det ligger över 8.8. Hur mycket vet jag inte eftersom den digitala mätaren bara går till 8.8. ALK värdets gräns i mätburken är 300 ppm så inte heller där har jag ett exakt värde. Mina mätningar visar att både pH och ALK går väldigt mycket upp och ner. Som lägst har jag haft pH 7.0 och det några timmar efter att det var uppe på 7.7.
Jag har hittils gjort av med en halv 10 litershink med diklor och har inte något annat att tillsätta just nu. pH kan jag justera både upp eller ned då de burkarna stått i princip orörda sedan vi skaffade poolen.
Poolarn