CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Målarfärg i poolvattnet  (läst 1096 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjörnM

Målarfärg i poolvattnet
« skrivet: juli 15, 2024, 11:49:26:26 »
Måsten tappade ner en färghink i poolen så nu badar vi i lättmjölk. Använder filterbollar. Bara att låta det filtreras och kanske byta bollar så blir det klart, eller måste man byta vatten? Nån som vet och inte bara killgissar?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Målarfärg i poolvattnet
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2024, 13:46:01:01 »
Jag vet , 1 först beror det på om det är vattenbaserad färg eller typ lack, är det inte vattenbaserat , byt vatten snabbt som f....

Är det vattenbaserad färg får du mer tid på dig , det är ingen panik men dock mkt svårt att filtrera bort färgat vatten m inte minst i filterbollar , svårt även i sandfilter då färgen späts ut i vattnet och inte består av partiklar som fastna i filtret .

Hade jag varit du skulle jag bitit i det sura äpplet o ersatt allt vatten

Utloggad Erica

SV: Målarfärg i poolvattnet
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2024, 23:59:38:38 »
Pigmentet i färgen lär bli som småpartiklar i vattnet. Om de är för små för att fastna i filtret utan går rakt igenom (vi har t.ex. sett en sådan mekanism när vi fått finkornig järnfällning i poolen) så kan man testa med flockningsmedel. Finns i olika typer. t.ex. som ringar som läggs i skimmern. Flockningsmedlet klumpar ihop småpartiklarna till större partiklar som filtret kan ta hand om.

Ja tror inte att effekten skulle bli värre om det är t.ex. lackfärg. Den kan knappast torka under vattnet och löser sig heller inte i vattnet. Men den kan kanske bilda klumpar som ger prickar på botten. Är det härdfärg (typ epoxi eller tvåkomponents polyuretanfärg) så lär den stelna även under vatten. Men då tror jag att den ändå får svårt att verkligen fästa på några ytor. Tömning plus högtryckstvätt kanske löser problemet.

Vanlig målarfärg är ju inte så där stark så att den verkligen färgar hela poolen. Men jag minns ett fall för många år sedan när någon skämtare hade kastat metylenblått (enormt starkt färgämne) i en pool vid ett poolparty och både vatten, pool, gäster som hade hoppat i eller blivit iknuffade liksom kläder och allt blev blåaktigt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag