CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma upp ovanmarkpool  (läst 1986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Värma upp ovanmarkpool
« Svar #11 skrivet: juni 22, 2024, 19:18:56:56 »
den har ett spjäll som delar på 3 dvs den kommer att bygga tryck , normalt vill man ha 2 spjäll som stryper till o från samt ett spjäll som kopplar samman det man stryper bort dvs det tar en "genväg " jag skulle själv inte valt detta från amazon den är dessutom för slang o man använder klämmor, jag använder alltid riktiga rör och limmar

Utloggad Erica

SV: Värma upp ovanmarkpool
« Svar #12 skrivet: juni 23, 2024, 02:57:12:12 »
den har ett spjäll som delar på 3 dvs den kommer att bygga tryck , normalt vill man ha 2 spjäll som stryper till o från samt ett spjäll som kopplar samman det man stryper bort dvs det tar en "genväg " jag skulle själv inte valt detta från amazon den är dessutom för slang o man använder klämmor, jag använder alltid riktiga rör och limmar

En nackdel med trevägsventilen är att man inte kan få ett helstängt läge gentemot värmepumpen, vilket är praktiskt om man behöver göra service på pumpen (om man inte satt särskilda avstängningsventiler för detta). Och visst är rör säkrare än slang, men det handlar om en ovanmarkspool och där användes väl slang betydligt oftare än rör. Använder man rör och inte har maskinrummet frostsäkrat så måste ju hela systemet tömmas helt vid vinterstängning och en tömning kan nog vara enklare om det är slangar. Med rör finns det ju en risk att om man inte har fall överallt så kan man få kvarstående vattenfickor.

Utloggad nyburjare

SV: Värma upp ovanmarkpool
« Svar #13 skrivet: juni 23, 2024, 12:39:09:09 »
Har haft pool i 55 år aldrig tömmt hela systemet på vatten under vintern. Aldrig problem så jag kommer inte att börja nu de få år tlll jag orkar med en pool

Utloggad Erica

SV: Värma upp ovanmarkpool
« Svar #14 skrivet: juni 23, 2024, 13:04:27:27 »
Har haft pool i 55 år aldrig tömmt hela systemet på vatten under vintern. Aldrig problem så jag kommer inte att börja nu de få år tlll jag orkar med en pool

PEM-slangar behöver inte tömmas, de tål att frysa, men hårda plaströr och metalldelar (typ värmarrör) gör det inte. Har man maskinrummet frostfritt blir ju sakerna klart enklare. I vårt fall finns ju ingen frostrisk, inomhuspool som är i drift året runt. Allt beror ju på vilken typ av anläggning man har. Ventiker och detaljer som följer med ovanmarkspooler får man vara extra försiktig med, de är ofta billiga men med sämre tålighet.

Utloggad nyburjare

SV: Värma upp ovanmarkpool
« Svar #15 skrivet: juni 23, 2024, 13:10:44:44 »
Jag har inga pem utan hårda plaströr <antman>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag