Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frågor om poolkemi som man vill ha koll på.  (läst 1585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bellhouse

Frågor om poolkemi som man vill ha koll på.
« skrivet: juni 17, 2024, 22:57:53:53 »
Hej,
Jag har haft pool i några år nu men funderar ofta på det här med poolkemi och det känns som att jag aldrig fått en helt klar bild av allt.

En bakgrund till mina funderingar:
Har en pool på 4x8 m. Poolen är utrustad med en Astral Pool PH/Redox som sköter doseringen av klor (natriumhypoklorit 12,5%) och saltsyra (10%). Har dessutom en Bluconnect (som jag nästan tappar förtroendet för) och en PoolLab 2.0 (som jag använder mest).

Mina funderingar:
Behöver jag bry mig om Alka? Det behövs ju för att hålla PH rätt. Har löst på forum att man bara kan skita i Alka egentligen. Är det så? Min Blueconnect säger låg Alka.

Mitt ORP är enligt Blueconnect ganska svajigt (tidigare tråd om detta finns). Behöver jag bry mig om ORP egentligen?

Är inte det viktiga att mäta (med min PoolLab) och hålla koll på: klor, PH och CYA? Har jag missat något jag bör mäta?

Min pool har på senare dagar börjat sluka mängder med Saltsyra. Vad kan det bero på?

Som tillägg till mina funderingar:
Klor används för att rena vattnet och saltsyran för att sänka PH-värdet. Men klor höjer också PH-värdet (givetvis höjs det mest av att bada) och då tillsätts mer saltsyra för att sänka PH-värdet. Blir det inte en rundgång med att ha en kemikalie som höjer PH och en som vill sänka PH?

Min Blueconnect och PoolLab varnar för låg alka. Häller jag i Alka Upp så höjs även PH och då tillsätts mer saltsyra. Alka behövs dock för att hålla PH stabilt.

Poolgiganten

Utloggad Fellow

SV: Frågor om poolkemi som man vill ha koll på.
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2024, 09:58:09:09 »
Nu hittar jag inte den amerikanska sidan men det är korrekt att alkanitet ska du inte höja i en pool med natriumhypoklorit som klorering. Likväl är alkanitet fel att säga att man vill ha hög alkanitry för att motstå svängningar i PH. Man blir inte ha noll i alkanitet för då finns risk att ph kraschar ner men lågt kan man ha.

Alkanitet hindrar ph att sjunka. Så när du klorerar och badar höjs ditt ph och syran mätas i. Har man hög alkanitet krävs mycket syra för att ändra ph. Har man låg krävs lite för att justera ner.

Har man veckopuckar och dylikt klor som hela tiden sänker ph vill du ha hög alkanitet för du kommer ändå sänka ph konstant med ditt manuella klorerande.

Denna skola är det enda du kommer få höra i en poolaffär. Har du problem med ph höj alkanitet. Men då får du rundgång i kemin och en skyhög förbrukning då detta inte är applicerbart i en automatik med flytande klor. Tar lång tid o sänka alkanitet om man väl fått upp den.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 422
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Frågor om poolkemi som man vill ha koll på.
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2024, 12:04:29:29 »
Hej!

Du har fått det lite om bakfoten skulle jag nog vilja påstå.
När du har den automatiken du har ska du inte behöva mäta Cya alls då du inte tillför detta i ditt vatten och till din utrustning står det nog dessutom att cya ska vara 0 när du kör det.
Nyare controll station är väl unik då den säger att det är ok upp till 10 ppm cya.

Gällande alka så sänks den genom att tillföra små mängdes ph-. detta gör att om du har automatik med syra så kommer du få ett noll värde i alka till slut. tillsätter du då ph+ då får du rundgång i kemikalierna.

När det gäller opr eller rx (samma sak) så är det förmågan att rena vattnet mer eller mindre och det är mer eller mindre en komplex historia som påverkas av flera parametrar. klor, temp, ph, kalk. Det finns vägledande grafer man kan titta på men generellt skulle väl jag säga att vid ca 28 grader och 0,5ppm klor bör du har ett orp värde runt 720 om jag inte minns fel.
Själv ligger jag runt 730rx (då har jag pooltak och 29-30 grader i poolen)


Ditt problem att det går mycket syra kan ha fler olika anledningar. har du nyligen fyllt på mycket vatten med högt ph eller hög alka så kommer det att gå en del syra.
När du mäter ditt klor mäter du då även det totala kloret? har du mycket bundet klor så har du inte lika bra rening vilket gör att mer klor pytsas in och då oxå mer syra.

Testa att köra lite chock klor för att bränna bort det bundna kloret så kommer du nog få ned syra förbrukningen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad MarcusOlofsson

SV: Frågor om poolkemi som man vill ha koll på.
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2024, 16:04:23:23 »
Lånar tråden lite då jag också har problem med min rX, som hoppar upp och ner som en gammal tjackpundare.

Ska det se ut så här?

Utloggad Erica

SV: Frågor om poolkemi som man vill ha koll på.
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2024, 01:23:09:09 »
Håller helt med om att alka och cya kan man glömma när man kör på automatik. Det fungerar utmärkt ändå. Vad det gäller det höga förbrukningen av syra en tid kan det finnas flera förklaringar. Vi råkade ut för detta när vi just målat om vår pool och misstänkte att det kanske var något ämne i färgen som drog upp pH och krävde mera syra. En dunk gick åt på väldigt mycket kortare tid än normalt. En annan tänkbar förklaring är om vi skulle ha fått dålig natriumhypoklorit (flytande klor). Att natriumhypoklorit driver upp pH är känt för vid tillverkningsprocessen blir det kvar rester av NaOH (natriumhydroxid, "kaustic soda") som är mycket starkt basiskt. Kan det möjligen vara så att ett visst parti av natriumhypoklorit genom någon störning i tillverkningsprocessen fått högre halt av NaOH än normalt ? Det skulle förklara den större syraförbrukningen.

Utloggad Fellow

SV: Frågor om poolkemi som man vill ha koll på.
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2024, 20:49:22:22 »
Får jag fråga vad du har för värden på fritt klor och totalt klor? Om du har högt bundet klor tar inte kloret bort föroreningar med förhöjt ph som följd och högre syraförbrukning. En chockklorering kanske behövs för o lösa ditt problem, och backspola kanske?

Utloggad RichardF

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping / Sverige
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor om poolkemi som man vill ha koll på.
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2024, 13:25:20:20 »
Hej

Jag har också en anläggning med saltklorinator och automatisk pH-justering.
Förra året (2023) flaxade ORP och klorvärdet en hel del i början av säsongen och slutet på 2022 tyckte jag åtgången på syra var hög.

Jag beställde rengöringskit för sensorerna och borstade även av dem med en mjuk tandborste. Därefter gjordes en ny kalibrering och resultatet var stabilt ORP och mycket låg syraåtgång trots oförändrad mängd bad.

Hade provat att kalibrera givarna flera gånger innan men det var först i kombination med rengöring som resultatet blev markant stabilare.
Tjälldén-pool 7x4m byggd 2021.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag